15 januari 2025
bron: Inge van Limpt
Verzekeren doe je vooral voor echt onvoorziene zaken waar je niets aan kunt doen.
Om te voorkomen dat je een financiële strop zou hebben ingeval er sprake is van brand, storm, inbraak of grote lekkage.
Sommige mensen claimen echter veel meer, alle kleine zaken die kapot gaan in en om de woning worden ingediend als schade bij de verzekeraar. Natuurlijk ben je niet voor niets verzekerd maar een verzekering is geen abonnement waar je jaarlijks rechten uit kunt halen. Realiseer je ook dat niet alles dat in huis kapot gaat voor een uitkering in aanmerking komt, soms is er sprake van normaal onderhoud of schade door huisdieren die ook niet altijd vergoed zal worden.
Maatschappijen hanteren meestal al een eigen risico om te voorkomen dat er veel kleine schades worden ingediend, die vanwege verwerkingstijd ook weer veel geld kosten.
Daarom is het slim om hier verstandig mee om te gaan, schades worden namelijk wel altijd geregistreerd in een register.
Vooral bij kleinere schades is het goed om even de overweging te maken of het nodig is om dit in te dienen bij de verzekering.
Te vaak en schade claimen kan namelijk ook onvoordelig uitpakken: bij teveel claims op hetzelfde adres gaat de verzekeraar eens onderzoek doen en achterhalen waarom er zo vaak geclaimd wordt. Hiervoor kunnen ze een klant aanschrijven met een waarschuwingsbrief, de voorloper van een opzegging vanuit de verzekeraar. Dit laatste kun je beter niet laten gebeuren want bij een opzegging dien je dit altijd weer te melden bij een nieuwe verzekeringsaanvraag.
Voor vragen kun je altijd bij mij terecht en ik kan je hierin ook verder adviseren!